Fizikai formában is megjelent a Heimurinn fantasy szerepjáték!

„Jószág veszendő,
jóbarát veszendő,
jómagad is veszendő vagy;
de a jó hír és név,
ha kivívtad egyszer,
el nem vész, jussod örökre.

Jószág veszendő,
jóbarát veszendő,
jómagad is veszendő vagy.
Valami nem veszendő:
a veszett hírnév,
halálod után is vár.”

Edda-énekek – A Fenséges beszéde
(Tandori Dezső fordítása)

Nagy örömmel jelentem, hogy 2024 szeptember végén fizikai kiadványként is megjelent a Heimurinn – A Jeges Északi Szél Birodalma nordikus fantasy szerepjáték, és már előrendelhető a Tuan kiadó honlapján.

Bevezető

Hosszú és kanyargós út vezetett idáig. A mostani kiadás néhány hét különbséggel tíz évre követte a legelső, 2014-ben lejátszott Heimurinn szerepjáték-ülésünket, melyből aztán egy több éven át tartó, heti-kétheti rendszerességgel futó kampány kerekedett. Ezeket a baráti társaságokban lefolytatott játékokat és ötleteléseket aztán a felgyűlt anyagok átgondolása, összerendezése, szerkesztése és formába öntése követte – ez a közel kétéves munka vezetett a Heimurinn 2021-es, ingyenesen elérhető, online megjelenéséhez. Ez meghatározó mérföldkőnek bizonyult. De a Heimurinn projekt nem állt meg itt: ebben pedig a szerepjátékos közösség biztatása, érdeklődése és lelkesedése, no és a konstruktív visszajelzések kiemelkedően fontos szerepet játszottak. Ez nagyon sokat segített nekem friss és erős szelet fogni a vitorlába, és egy új, távoli horizont felé kormányozni a hajót. És így jutottunk el – immár a Tuan kiadó szerkesztői segítségével – 2024-ig, a Heimurinn fizikai megjelenéséig.

Mi változott, és mi maradt a régi?

A most megjelenő kötet a 2021-es (ezen a honlapon is elérhető) anyag átdolgozott és jelentősen kibővített verziója. A 2021-es változat még két külön anyagból (a szabályokat és a világot bemutató füzetekből) állt, melyek terjedelme kb. 120 oldalt adott ki. A jelenlegi kiadásban ezt egy egységes, keménytáblás, könyvjelzőkkel ellátott, színes és jóval gazdagabban illusztrált könyv váltotta fel, A4-es méretben és 352 oldalas terjedelemmel.

A Heimurinn rendszerének alapjai, a játékszabályok legfontosabb elemei lényegében nem változtak. Így a halálos harcok, a dinamikusan változó védekezés, a taktikus harcmenet, a viszonylag lassú természetes gyógyulás, az alacsony hatásfokú és ritka gyógyító varázslatok, a szeszélyes mágia, a Sorspontok rendszere maradt a régi – tehát mindaz, ami szorosan kapcsolódik a Heimurinn alapkoncepciójához és a megcélzott zsáner imitációjához. A Játékosok számára elérhető Osztályok szintén nagyobb részt változatlanok maradtak, de kisebb bővítésen és átgondoláson itt-ott átestek (pl. a Szkald vagy az Ősi vallás papja). Hasonlóan, a Képességek és a Jártasságok listája is csiszolódott egy kicsit, a karakteralkotáskor elérhető Hátterek száma pedig húszra gyarapodott. A kipróbált alapokon tehát csakis ott és olyan mértékben változtattunk, ahol indokolt volt.

Mi változott akkor? Az alábbi felsorolás ezeket a főbb pontokat szedi lajstromba, de minden részletre nem vállalkozom kitérni.

Általánosságban – Az új kötet a szabályok befogadását segítő számos példával, a Mesélőnek szóló tanácsokkal és opcionális szabályokkal bővült, de szintúgy helyet kapott benne egy részletes karakteralkotási példa, egy kétoldalas játékosi karakterlap (a korábbi négyoldalas helyett) és egy egyszerűsített karakterlap a csatlósok számára, valamint egy, a harcmenetet is tüzetesen bemutató példajáték leírása. Egyszerűsödtek, de továbbra is megmaradtak a karakterek felszerelését és megterheltségét számszerűsítő szabályai. Az utazás procedurális szabályai szintén alakultak valamelyest, így a játéktechnikai elemek kibővültek egy opcionális és tömör narratív modullal is, mely segít pörgősen, és élénk képekkel megeleveníteni a Heimurinn-csapatok hosszú és kockázatos utazásait a világban.

Hírnév és ismertség – A Heimurinn karakterek fontos jellemzője, hogy a lejátszott kalandok folyományaként a Hírnév pontjaik dicső vagy dicstelen tettek révén gyarapodnak, melyeket a Játékosok címszavas lajstromban vezetnek a karakterlapjukon. Ez a fejezet jelentősen bővült, és immár számos példa és ötlet segíti a Mesélőt abban, hogy a karakterek Hírnév értéke, vagy a Hírnév próbadobás eredménye hogyan befolyásolhatja a kaland menetét; de a Játékosok is láthatják, hogy a karaktereik miként használhatják a hírnevüket egy-egy szituációban.

Mágia, átkok és bűbájos holmik – A Szkald, a Pap, és a Szellemsámán varázslatrepertoárján is csiszoltunk ott, ahol kellett, és változtattunk a nehezen érthető részeken. Mindhárom Osztály kapott új varázslatokat is, de leginkább a papi fohászok listája bővült: míg a 2021-es változatból még jó néhány svenkar istenség egyedi varázslatai hiányoztak, addig a mostani kiadásban az összes isten követői megkapták a saját fohászaikat, így immár ezek a papok és isteni bajnokok is „teljes értékűen” játszhatók. Ezen túl, a korábban külön kis kiegészítőkként megjelent bűbájos tárgyakkal, valamint átkokkal és átkozással foglalkozó anyagok is kibővültek és bedolgozásra kerültek a kötetbe.

Heimurinn világa – Ez a fejezet nagyon sok új tartalommal bővült. A kötetben helyet kapott (csak, hogy a legfontosabbakat említsem):

  • A Heimurinn világát lakó „északi népek” (svenkarok) klánszövetségeinek leírása. Ez a fejezet felvázolja azokat a markáns vonásokat, melyek alapján a klánok elkülönböznek egymástól, és nagyvonalakban ismerteti a külső és belső konfliktusaikat – anélkül, hogy a svenkar szabásminták vagy nyelvi dialektusok részleteiben rejlő különbségekre kitérne. (Amennyiben igény lenne rá, a könyv ezt a feladatot a Mesélőre hagyja. 😀 )
  • Heimurinn tájainak részletesebb bemutatása. Míg a 2021-es verzióban a hangzatos neveket viselő hegygerincek, erdőségek és puszták legfeljebb egy-két mondatos leírást kaptak, addig a mostani kötetben ezek a helyszínek számukat tekintve is bővültek, és egy-kéthasábnyi terjedelemben bemutatásra kerülnek a könyv lapjain. Ahogy a klánok bemutatását taglaló fejezetben, úgy itt is: a bővítés célja elsősorban a Mesélő inspirációja, a kalandlehetőségek és lehetséges veszedelmek felvázolása, valamint a kalandok elhelyezésének megkönnyítése volt. Pollentérképet vagy vízrajzi fejtegetéseket így senki ne is keressen. 😀
  • Egy kétoldalas világtérkép, mely a fentieknek megfelelően frissítésre és átdolgozásra került.
  • Titkos legendák, melyek egy-egy helyszínnél, népcsoportnál vagy istennél, jól elkülönülő szövegdobozokban kerültek elhelyezésre. Ezek a szövegrészek a Mesélőhöz szólnak: Heimurinn titkait bontják ki, valamint kalandötleteket és kalandok hátteréül felhasználható összefüggéseket tartalmaznak. Ezekből már a 2021-es verzióban is volt néhány mutatóban, ám a mostani kiadásba közel kéttucat ilyen szövegdoboz került be.
  • Egy korábban külön esszéként megjelent fejezet, mely a Heimurinn-csapatokról, és a játékos karakterek világban betöltött potenciális szerepéről szól. A célja, hogy segítsen beágyazni a játékos karaktereket a világba, vagy fókuszt találni egy-egy kalandnak vagy kampánynak.
  • Babonák és babonaságok lajstroma, és ezek játékba emelésének módja. Bizony, olykor kihívást jelentő helyzetekbe kerülhet az a karakter, aki a Bölcsesség jellemzőjét nagyon elhanyagolja! 😀

Egy kampánykeret – Ez a kizárólag Mesélőknek szóló fejezet ismerteti a kontinens múltját, lappangó titkait és összefüggéseit, ezt követően pedig az ezekből következő, a világ jelenére és jövőjére is hatást gyakoroló lehetséges eseményeket és konfliktusokat vázolja fel. A fejezet célja a Mesélő inspirálása, és az, hogy egy lehetséges tág keretet adjon a világ múltjában vagy jelenében játszódó kalandok elhelyezéséhez, vagy segítsen lazán összekapcsolni a különálló kalandokat. Ez a fejezet széles ecsetvonásokkal dolgozik, így évszámokat, uralkodók neveit és száraz, történelmi adalékokat hiába keresne itt bárki is.

Bevezető kaland (Thorgeir szurdoka) – Egy 10-14 óra alatt lejátszható, nyílt lefolyású, helyszínalapú kalandmodul, 2-3. szintű karakterek számára, amellyel a könyvbe kerüléséig már öt különböző csapat is próbát tett. A 13 oldal terjedelmű kaland a helyszínek bemutatását, lehetséges eseményeket és konfliktusokat, mesélői és játékosi térképeket, valamint mellékleteket, és az ellenfelek statisztikáit is tartalmazza.

Bestiárium –Ez a terjedelmes, több, mint 60 oldalas fejezet az alábbiakat tartalmazza:

  • Bevezető szakasz, mely az ellenfelek megalkotásához és kalandba emeléséhez nyújt segítséget.
  • Több, mint 75 kidolgozott lény, bemutatással és statisztikákkal. Kardfogú macska, karomvad, féregsárkány, huldra, havasi ember, harcos szűz, jégóriás, urdaköttur, vogyonoj – csak pár példa Heimurinn veszedelmes kreatúrái közül –, no és néhány közönségesebb emberi ellenfél.
  • Közel 30 kalandmag, melyek a bestiárium lényeihez kapcsolódó kalandötleteket, konfliktusokat és szituációkat mutatnak be. Ezeket kibontva a Mesélő saját kalandokat kerekíthet.
  • Trollok, és egyéb rendkívüli kreatúrák. Lévén a trollok az északi népmesék és mitológiai történetek ikonikus alakjai, így a Heimurinnban is különleges figyelmet szenteltem nekik. Hogy a misztikusságukat, és az ebből fakadó kiismerhetetlenségüket és veszélyességüket megőrizzék, egy külön fejezet segíti a Mesélőt abban, hogy e lényeket egyedi külső jegyekkel, célokkal, képességekkel, és adott esetben gyengeségekkel ruházza fel. A bestiárium élőholtakat (draugrok) és tundra elfeket bemutató fejezetei szintén hasonló elvek mentén – de a trollokat bemutató oldalakhoz képest kevesebb részletességgel – készültek el, ily módon ezek a kreatúrák mind egy-egy kaland vagy kampány egyedi és központi alakjaivá léphetnek elő. A bestiárium természetesen mindhárom lénytípus esetén tartalmazza azok néhány gyakoribb képviselőjének bemutatását és statisztikáit is.

Segédtáblázatok –Különféle táblázatok, melyek felhasználhatók inspirációs forrásként, vagy segédanyaként játékos karakterek, csatlósok, NJK-k, vagy helyszínek megalkotásához. Például: dicső és dicstelen tettek lajstroma, nevek és ragadványnevek listája, apró holmik és furcsa csecsebecsék, az emberlakta települések megalkotását segítő különféle táblázatok, vagy épp a tartós fagy következményeként fellépő mentális rendellenességek szemléje.

Megrendelési információk

A Heimurinn jelenleg kedvezményes áron megrendelhető Tuan kiadó webshopjában. A kiszállítással kapcsolatos információkért érdemes figyelni a kiadó közösségi platformjait. Továbbá, a könyv webshopos adatlapján elérhető egy beleolvasó és egy rövid ismertető is.

A Heimurinn alapkönyv borítófestménye (2024)

Vélemény, hozzászólás?