Új Hátterek karakteralkotáshoz

A Heimurinnban a Hátterek az Osztályok színesítését szolgálják, egyúttal pedig fogódzkodót nyújtanak a karakter megformálásakor – ily módon pl. két, hasonló Tulajdonságokkal rendelkező Harcos karakter is markánsan különbözhet egymástól már a karakteralkotás fázisában. A Hátterek használata opcionális: elhagyhatók, ha a karakteralkotás egyszerűsítése a cél. Szintén nem javasolt az alkalmazásuk csatlósok, NJK-k és ellenfelek kidolgozásánál – feleslegesen bonyolít -, legfeljebb a kaland szempontjából kiemelt jelentőségű szereplők esetében.

Alább bemutatásra kerül három új Háttér, melyek a karakteralkotás során választhatók és a szabálykönyvben nem szerepelnek. Mindhárom a komplexebb Hátterek közé tartozik: ezek nagyobb hatással vannak a karakteralkotásra és várhatóan a karakter életére is, így valamivel több odafigyelést és adminisztrációt igényelnek. A három új Háttér közül a Dwergvérű és a Kém is olyan, amely inkább folytatásos kalandok vagy hosszabb kalandfüzérek során domborodnak ki jobban.

Serfőző

A méhser komoly megbecsülésnek örvend a svenkarok körében, így az azt elkészíteni tudó mesterember is külön számba megy – már, ha jól ért a mesterségéhez. Merthogy kontárból szép számmal akad, ahogy savanyú, zavaros, híg ser is gyakorta kerül az ivószarukba. De vannak, akik mesterségükre valódi hivatásként tekintenek, és keresztül-kasul bejárják Fagyföld útjait és ünnepcsarnokait, újabb receptek és különleges alapanyagok után kutatva. Ezek az igazi serfőző mesteremberek!

  • [+] Választott szakmádhoz (Mesterség: serfőzés) kapcsolódó jártasságpróbákra +2-t kapsz.
  • [+] Hírnév alapérték: +5 (pozitív).
  • [+] Serfőző tudomány: elegendő idő (1d3+1 óra kotyvasztás) és megfelelő alapanyag birtokában megbolondíthatod a közönséges sört, különleges hatást érve el. Csakis rendhagyó, vagy nehezen beszerezhető (beszerzés érték 3-4) alapanyagokból dolgozol. Az elkészítés sikeres jártasságpróba függvénye, vétett próbadobás esetén mind a sör, mind az adalék kárba vész. Lehetséges hatások: NF 11: csatlósoknak +1 bónusz a Morálpróbákhoz, 1d3 órára (1 ep); NF 16: +1 bónusz a félelem elleni mentődobásokhoz, 1 órára (2 ep); NF 21: harcot követő rövid pihenő alatt 1d3+1 ÉP tér vissza (a szokásos 1d3 helyett; 3 ep). (Egy adag = fél liter, az ár pedig az adagonkénti előállítási költséget mutatja.)
  • [-] Imádod a söreid, nem győzöd kóstolgatni őket. Minden alkalommal, mikor különleges receptet készítesz, nehezített Böl. próbát kell tenned (-3-mal), melyet elvétve menthetetlenül berúgsz (Részeg, 1d4+2 óra).

Idegen vér: dwergvérű

Valószínűleg egy népről sem kering annyi mendemonda a svenkarok között, mint a titokzatos dwergekről. Az agyafúrtságukról, fondorlatosságukról, kapzsiságukról, titkos tudományaikról és mesés kincseikről szóló történetek talán túlzónak tűnhetnek, de némelyek szerint még ezek is csupán a valóság felszínét kapargatják. Hogy felmenőid közé hogyan került dwerg, az talány. Talán egy alku nem kívánt hozadéka vagy, esetleg egy megesett női felmenőd szökött meg egy dwerg fogságából, vagy az egyik ősöd volt képtelen ellenállni egy csábító üzleti ajánlatnak. Biztosat senki nem tud, és aki tudna, az is tagadja. A dwerg vérnek nincsenek egyöntetűen árulkodó jelei – egyes helyeken szinte minden csenevész, alacsony emberre rásütik ezt a bélyeget –, ám mégis mindig akadnak olyan „bölcsek”, akik felismerni vélik az árulkodó jegyeket.

  • [+] +2 Int. vagy +2 Böl. (az emberi maximum [20] fölé is mehet).
  • [+] +2 mentődobás varázslatok és szörnyek varázslatszerű képességei ellen. A véredben szinte pezseg a bűbáj. (Csak a vajákosok meg ne tudják!)
  • [+] Az alábbi Jártasságok közül induláskor válassz kettőt, melyek próbadobásaihoz +1 járul: Bűbájos tárgy készítése, Értékbecslés, Meggyőzés, Motivációérzék, Tudás: legendák-történelem / rúnák* (* Ezt választva felveheted és szabadon fejlesztheted ezt a jártasságot.)
  • [+] Azonosítás: veleszületett érzéked van a bűbájos holmikhoz. Ha tüzetesen megvizsgálsz egy tárgyat (1d4 óra révületben), felderítheted mágikus tulajdonságait, aktiválásának módját és tölteteinek számát. A siker esélye a varázstárgy erejétől függ: Apró Bűbáj: 70%, Kisebb Bűbáj: 50%, Nagyobb Bűbáj: 30%. Ha a tárgy átkozott, ennek tényét csak fele ekkora eséllyel tudod megállapítani, ám az átok részletei rejtve maradnak előtted. A Képesség nagyobb erejű varázstárgyakon nem működik. Naponta egy tárggyal próbálkozhatsz, és elvétett próbadobás esetén addig nem dobhatsz újabb próbát a tárgyra, míg szintet nem lépsz.
  • [-] -1 Erő, -1 Kar, -5 teherbírás. Termeted elmarad az átlagostól, megjelenésedben vagy talán a kisugárzásodban pedig van valami furcsa, ami származásodra utal.
  • [-] Hidegtűrés: -1 óra. Leginkább a tűz mellett, meleg zugokban érzed jól magad.
  • [-] Sóvárgás: elepedsz, ha valami igazán szépet látsz, és megpróbálod valahogyan megszerezni. Vágyad tárgya lehet egy gyönyörű asszony (vagy férfi), egy csodás paripa vagy épp egy remekmívű fegyver – egyre megy. A sóvárgás esélye alapból d6/1-2, melyet – minő tragédia! – személyek esetében növel az, ha az illető Kar értéke sokkal nagyobb, mint a tiéd (minden 5 pontnyi különbség 1-gyel emeli a sóvárgás esélyét). Kertelsz, hízelegsz, ígérsz, pénzt vagy szolgálatot ajánlasz fel, lopsz, vagy végső soron akár erőszakhoz is folyamodsz – a lényeg, hogy vágyad tárgya végül tiéd legyen, vagy senkié. Ha tétlenkedsz, vagy valamiért képtelen vagy mozgatni a szálakat, akkor 1 hét múltán Zavaró hátrány sújt, amíg újabb érdemi lépést nem teszel vágyad kielégítésére. Sorspont elköltésével ideiglenesen elnyomhatod magadban a sóvárgást (3d6 nap), ám ezután újra munkálkodni kezdesz az ügyön. Ha a sóvárgásod beteljesült, nagyfokú elégedettség tölt el: 1 Sorspontot visszanyersz és 1d6 hónapig nem bonthat benned szárnyat újabb epekedés (a már kialakult vonzalmakra ez nem vonatkozik). Egyszerre legfeljebb három tárgya lehet a vágyaidnak, több felé nem tudod forgácsolni a figyelmed.
  • [-] Hírnév: +10 (negatív). Az emberek nem bíznak benned, hátsó szándékot sejtenek tetteid mögött.

Kém

Számos főnök, uralkodó vagy befolyásos ember közelében akadnak olyanok, akik értesülésekkel látják őt el és elintéznek számára dolgokat. Ezek az alakok gyakran tanácsadókként vagy „családi barátként” mutatkoznak, más esetben testőri szerepkörben vagy követként tűnnek fel, megint máskor a nyilvánosságot kerülve tevékenykednek. Bár kevesen ismerik be, de egyetlen bölcs vezér sem mondana le egy jó kémhálózat előnyeiről, hisz’ az időben érkező, megbízható hírek élet és halál felől dönthetnek. A hódoltatott területek főnökei közül kik szövik az összeesküvést? Egy szomszédos vezér harcosokat toboroz – vajon mi célból és mekkora erőknek parancsol? Feljebbvalód lakomára utazna – ellenlábasai vajon mely utakra küldtek lesben álló fegyvereseket? Van-e a riválisaidnak olyan titkuk vagy gyengeségük, amely felhasználható ellenük? Urad fosztogató hadjáratot tervez – vajon mely utak járhatók, milyen védművekkel és nehézségekkel kell számolni, és merre remélni a legtöbb zsákmányt? Egy hatékony kém válaszokat szerezhet az efféle kérdésekre, és még sok egyéb másra is.

[+] Az alábbi Jártasságok közül válassz kettőt, melyek próbadobásaihoz +1 járul: Észlelés, Meggyőzés, Tudás: kultúra, Lopózás-rejtőzés, Megfélemlítés, Motivációérzék, Tolvajlás.
[+] Jól értesült: hírekre, pletykákra vadászva (pl. egy kaland előtti felkészülés során) +1 értesülést gyűjthetsz be. Továbbá, valahányszor egy új, a kaland szempontjából lényegesebb NJK-val találkozol, akkor – az illető Hírnév értékétől függően – 10-25% az esélye annak, hogy hallottál valamilyen pletykát, ami a segítségedre lehet. Hogy mely szereplők esetében és milyen esélyre dobhatsz, azt a Mesélő hivatott eldönteni a helyzet ismeretében.
[+] Kérelmezés: 1 Sorspont elköltéséért anyagi hozzájárulást kérelmezhetsz a munkaadódtól egy feladat teljesítéséhez (rád bízott feladatonként egy alkalommal). Ám minél nagyobb összegért folyamodsz, annál valószínűbb, hogy igényed elutasításra kerül. A „szívesség” mértéke, a kérhető összeg és az elutasítás %-os esélye (d100) az alábbiak szerint alakul: apró (5-15 ep, 5%); szerény (15-25 ep, 15%); mérsékelt (25-50 ep, 30 %); jelentős (50-70 ep, 60%). Hogy sikeres kérelmezés esetén pontosan mekkora összeget kapsz, az a Mesélő belátására van bízva, de lehet szerencse dolga is (pl. szerény hozzájárulás esetén 15+1d10 ep, stb.) Kudarc esetén addig nem folyamodhatsz segítségért, míg nem bizonyítod a rátermettséged.

[-] Soha nem lehetsz tartósan a magad ura. Függelmi viszonyban vagy valakitől, vagy ha épp nincs is “gazdád”, akkor hamarosan újra lesz: vagy magad bocsátod áruba a képességeid, vagy zsarolás útján kerülsz valaki szolgálatába, aki kényes vagy piszkos munkát végeztet veled. Puhatolj ki egy összeesküvést, szerezz értesüléseket, lopj el valamit, csábíts el valakit, vesztegesd meg vagy épp tüntesd el az illetőt a föld színéről! Egy biztos: az urad nem a türelméről híres, így folyamatosan jelentéseket kell adnod – összekötőn keresztül, levélben, vagy akár személyesen. Ha fény derül a tevékenységedre, komoly bajba kerülhetsz, és csak magadra számíthatsz. Jussod ekkor +15 Hírnév (negatív), és ettől kezdve az adott vidéken bizalmatlanul vagy ellenségesen bánnak veled. Hogy a rád szabott feladatok teljesítését mindeközben hogyan egyezteteted össze a saját céljaid elérésével, az már rád van bízva.

Vélemény, hozzászólás?